Reklamy na TOS z archivů

Každé video v tomto článku je titulkované. Pokud se vám titulky nezobrazí, klikněte v ovládání přehrávače na tlačítko „CC“. 

Star Treku už táhne na padesátku. V průběhu své existence, stejně jako všechno, co se prodává půl století v kuse, se takovým či onakým způsobem přizpůsoboval požadavkům současnosti. A tak je to správně, protože si i přes tyto změny dokázal uchovat to hlavní, čím vyniká nad ostatními scifi fenomény – odvážnou a svěží vizi budoucnosti Gena Roddenberryho, ve které lidé překonali některé své stinné stránky, objevují neznámé kouty galaxie a snaží se v míru koexistovat s jejími mimozemskými obyvateli všech tvarů a skupenství.

V době, kdy se do kin nebo televizí chystá nějaký další přírůstek do rodiny Star Treku jsme ze všech sil masírováni reklamou na něj, která v budoucnu nabere ještě dalších možných forem (vybavuje se mi citát z Futuramy „a teď přchází blok podprahových reklam“), všechny přitom sledují současné trendy advertisingu a snaží se obecně působit, že jsou „in“. S čím se ale už nikdy v televizi nesetkáme, je způsob, jakým CBS nebo Paramount lákal diváky na ty první ze série Star Treku.

V tomto článku se zaměřím na méně známé reklamy Klasické série.

Slovo úvodem

Píše se rok 1964 a bývalý vojenský pilot Gene Roddenberry se pouští do prvního návrhu nového scifi seriálu pro americkou televizi NBC. Výpravný vědeckofantastický příběh představuje osudy lodi Spojené Země USS Yorktown pod velením kapitána Roberta Aprila. On a jeho posádka se vydává paprskovými přenosníky (originální název) na neprozkoumané planety, s lodí se dorozuívá telekomunikátory a v případě potřeby se brání laserovými pistolemi.

Netřeba nijak zdůrazňovat, že není neobvyklé, aby se takto originální projekt na začátku znatelně odlišoval od své konečně publikované verze – a Star Trek není výjimkou. Není třeba rozebírat, jaké složení posádky nakonec divák na televizní obrazovce viděl nebo jak se jmenovala ona vesmírná loď – základní myšlenka ale zůstala stejná.

sestřih původní, nepublikované verze úvodního dílu „Kam se dosud člověk nevydal“, shrnující scény rozdílné s konečnou verzí epizody

Ob jeden odstavec výše jsem seriál popsal jako výpravný. Myslím si, že je to správně zvolené slovo. Odpovídá totiž přesně způsobu, jakým byl seriál prezentován divákům – dobrodružství ve vesmíru, které vás rychle vtáhne do děje.

„První dospělé vesmírné dobrodružství“, hlásá reklama z roku 1966

Předmětem krátké televizní reklamy byl většinou exotický pan Spock, svalnatý kapitán Kirk nebo futuristická loď Enterprise.

Charakteristickým rysem těchto reklam je hlasitý a hrdý hlas komentátora – v době, kdy úhlopříčky televizních obrazovek dosahovaly jen zlomku velikosti dnešních televizí, se musel nedostatek možností práce s obrazem kompenzovat dostatečně intenzivním komentářem.

„Zde, mezi miliony hvězd si osamělá vesmírná loď proráží cestu nekonečným vesmírem“, reklama z roku 1966-67

Aby se Star Trek usadil v televizních programech naštěstí netrvalo příliš dlouho a rychle se tak objevily upoutávky na jednotlivé epizody, které se prakticky po celou dobu vysílání seriálu nesly v podobném duchu.

Klasická upoutávka na Star Trek

Star Trek se setkal s nečekaným úspěchem. Už v době ukončení jeho natáčení se začal masivně rozšiřovat mimo původní televizní stanice a i za hranice Spojených států. Získal si pevné místo v dějinách televizní kultury a dodnes se na něj rádi díváme. Je proto fajn vidět, že i po několika desítkách let stojí některému televiznímu kanálu za tu námahu vytvořit na něj opravdu originální reklamu.

Masírování reklamou na Star Trek